Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Sonik: Gaz łupkowy jest mniej uciążliwy dla otoczenia niż wydobycie węgla

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
25-04-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Agencja Informacyjna Newseria

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Sonik: Gaz łupkowy jest mniej uciążliwy dla otoczenia niż wydobycie węgla
Europoseł Bogusław Sonik / fot. Włodzimierz Włoch
Gaz łupkowy może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego oraz redukcji emisji CO2, a prawidłowo wykonane odwierty i odpowiednie ich monitorowanie wykluczają możliwość skażenia gruntów – to wnioski z raportu europosła Bogusława Sonika, nad którym pochyli się dziś komisja środowiska w Parlamencie Europejskim – informuje Newseria.

Eksploatacja gazu łupkowego nie jest regulowana przez prawodawstwo europejskie. Każde państwo członkowskie samo podejmuje decyzje w tym zakresie. Pojawiają się jednak postulaty zaostrzenia przepisów na poziomie europejskim. Komisja Europejska zapowiedziała, że będzie badać sprawę i nie wyklucza zmian, gdy produkcja gazu z łupków ruszy w Europie na dużą skalę.


– Francuzi bardzo szybko zabronili wydobywania gazu. Niedawno Bułgaria poszła w tym samym kierunku, niektóre landy niemieckie również. W trakcie debaty w Parlamencie Europejskim jasne się stało, że większość jej uczestników tak naprawdę nie zna technologii, nie wie, w jaki sposób wydobywa się gaz łupkowy. Przedstawia się najczarniejsze scenariusze, strasząc obywateli – mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Bogusław Sonik.


W swoim sprawozdaniu „Środowiskowe aspekty wydobycia gazu łupkowego i ropy łupkowej” przygotowanym w ramach prac Komisji ds. Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności przekonuje, że wpływ technologii stosowanej przy wydobywaniu gazu z łupków na środowisko jest taki sam, jak w przypadku wszystkich kopalin pozyskiwanych z ziemi. A sama technologia jest znana w Europie od dziesiątków lat. – Zawsze ingerencja w ziemię wiąże się z jakąś uciążliwością, również dla obywateli mieszkających wokół tych miejsc. Akurat w przypadku gazu łupkowego jest ona mniejsza niż przy wydobywaniu klasycznego gazu czy węgla, bo ten proces trwa dość krótko – przekonuje poseł.


Bogusław Sonik tłumaczy, że po dwóch, maksymalnie pięciu miesiącach, wieże wiertnicze znikają z krajobrazu. Zostaje niewielka głowica, która służy do przesyłania gazu. Uciążliwości mogą występować tylko w trakcie wydobywania, gdy przejeżdżają ciężarówki i są uruchamiane specjalne silniki do prowadzenia odwiertów. Natomiast zanieczyszczenia gruntów czy wody, o których mówią przeciwnicy wydobywania gazu z łupków, mają nastąpić tylko, gdyby doszło do wypadku. – Dlatego trzeba dołożyć wszelkich starań, żeby zapewnić całkowite bezpieczeństwo, by nie dochodziło do nieprzewidywalnych sytuacji – podkreśla poseł. – Technologia stosowana w przypadku wiercenia nie dopuszcza do przepływu płynu pomiędzy wodami gruntowymi a pitnymi.


Po dzisiejszej debacie w PE będą trwały prace nad raportem. Głosowanie w komisji środowiska nastąpi w czerwcu, a w parlamencie – prawdopodobnie jesienią. – Jego przyjęcie w takim kształcie, w jakim proponuję, będzie oznaczać, że jest to następny krok w odpolitycznieniu debaty oraz zdjęciu tych różnego rodzaju pasji, które wykrzywiają prawdę o wydobywaniu gazu łupkowego – uważa poseł Sonik.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Intermodal i logistyka

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Rynek Infrastruktury 27 maja 2014

IS: Nowe prawo dotyczące wydobycia surowców uderzy w PGNiG

Intermodal i logistyka

Podatek węglowodorowy w Senacie. Dodatkowe obciążenia zniechęcą inwestorów?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Intermodal i logistyka

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Rynek Infrastruktury 27 maja 2014

IS: Nowe prawo dotyczące wydobycia surowców uderzy w PGNiG

Intermodal i logistyka

Podatek węglowodorowy w Senacie. Dodatkowe obciążenia zniechęcą inwestorów?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5